Reizen en corona
Reizen en Corona
Door het coronavirus is het niet altijd meer veilig en/of mogelijk om te reizen. Misschien is uw vakantie al geannuleerd vanwege corona. Of u zit nog in onzekerheid of uw vakantie door gaat of niet. Hieronder leest u kort wat u rechten zijn. Heeft u hier nadere vragen over? Neemt u de gerust contact op met een van onze juristen! Wij zijn vrijblijvend bereikbaar op telefoonnummer 088 – 462 80 80 of per e-mail op info@legalguard.nl.
Uw reis is geannuleerd vanwege corona
Een voucher accepteren of uw geld terug?
Veel reisorganisaties die zijn aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) bieden hun klanten een tegoedbon aan voor een volgende vakantie. Deze voucher is maximaal 1 jaar geldig. Een voucher voorkomt dat alle reizigers hun geld terugvragen waardoor reisorganisaties in financiële nood terecht zouden kunnen komen. Op zichzelf is dit een prima oplossing. Maar wat nu als het voor u niet mogelijk is later op reis te gaan? Bijvoorbeeld omdat u binnen een jaar niet meer op vakantie kunt? Zijn er bijzondere omstandigheden? Gaat u dan in gesprek met uw reisorganisatie. Hebt u hulp nodig bij de bemiddeling? Of wilt u weten wat uw rechten zijn in uw specifieke situatie? Onze juristen denken graag met u mee!
Hebt u een los ticket geboekt en is deze door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd? Dan hebt u recht op een vervangende vlucht of terugbetaling van de kosten van het vliegticket.
Is uw reis geannuleerd vanwege een inreisverbod op uw vakantiebestemming?
Dit zien we bijvoorbeeld bij de Verenigde Staten. Daar worden Nederlanders het land niet binnen gelaten om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Het is dan voor uw reisorganisatie praktisch niet mogelijk om de vakantie voor u uit te voeren. Organisaties beroepen zich dan op overmacht waardoor zij niet hoeven mee te werken aan kosteloze annulering van de reis. De politiek is nog met elkaar in gesprek om te kijken hoe reisorganisaties hier mee om moeten gaan.
U wilt zelf uw reis annuleren. Wat zijn uw rechten?
Bent u er zelf niet gerust op om te reizen? Als u zelf uw reis annuleert, dan krijgt u uw geld alleen terug, als:
- het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies heeft afgegeven voor uw vakantiebestemming. Dit kunt u bekijken op de website https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen;
- er sprake is van een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie.
Hebt u een losse vlucht geboekt? Informeert u dan bij de betreffende luchtvaartmaatschappij naar de annuleringsvoorwaarden.
Hebt u zelf overnachtingen geregeld (bijvoorbeeld bij AirBnB)? Informeert u dan bij de accommodatie naar de annuleringsmogelijkheden.
Biedt mijn annuleringsverzekering een uitkomst?
In veel gevallen niet. Een annuleringsverzekering geldt alleen voor omstandigheden waar u zelf mee te maken krijgt, zoals een ziekte of overlijden. De algehele reisproblematiek in verband met het coronavirus is meestal niet verzekerd. U moet er dus rekening mee houden dat u in de meeste gevallen geen geld terug krijgt van uw annuleringsverzekering als het verplaatsen van uw reis niet mogelijk is. Omdat de voorwaarden van reis-en annuleringsverzekeringen per verzekeraar verschillen, raden wij u aan de voorwaarden van uw verzekeraar te controleren.
Bel ons gerust als u verdere hulp nodig hebt! U kunt ons vrijblijvend bereiken op 088 462 80 80!
Meer informatie over de specifieke uitwerking van bepaalde maatregelen kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid, het RIVM en de SGR.
Onze hulp nodig?
U kunt ook kijken naar ons dienstenaanbod op onze site.